Privacyverklaring Wet Politiegegevens
We hebben buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's). Zij controleren verschillende gebieden, zoals de openbare ruimte, het milieu, welzijn en infrastructuur. Soms verwerken zij daarbij persoonsgegevens en politiegegevens. Als een boa persoonsgegevens verwerkt, geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Als een boa werkt aan politietaken, zoals het opsporen van strafbare feiten en het handhaven van de openbare orde, geldt de Wet politiegegevens (Wpg). In deze privacyverklaring leggen we uit hoe we omgaan met politiegegevens.
Doel en grondslag voor de verwerking
We verwerken politiegegevens die nodig zijn voor de dagelijkse politietaken. Deze taken staan beschreven in artikel 8 van de Wet politiegegevens (Wpg). In artikelen 9 en 13 van de Wpg staan ook de doelen waarvoor we politiegegevens kunnen verwerken. Voorbeelden van situaties waarin we politiegegevens verwerken zijn:
- Het handhaven van wetten en regels, zoals het Wetboek van Strafvordering en de Algemene Plaatselijke Verordening.
- Het opstellen van een proces-verbaal als u een strafbaar feit heeft gepleegd.
- Het behandelen en administreren van betalingen die te maken hebben met een proces-verbaal, zoals het afhandelen van bezwaren, het toepassen van coulance, en het regelen van betalingsregelingen.
- Het onderzoeken en opsporen van daders van strafbare feiten.
Persoonsgegevens die we verwerken in het kader van de Wet Politiegegevens
Bij een staande houding, aanhouding en verhoor verzamelen wij gegevens. Dit doen we ook bij het opmaken van een proces-verbaal. De gegevens die we verzamelen zijn:
- Contactgegevens: naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres
- Geboorteplaats en geboortedatum
- Een omschrijving van het strafbare feit, met tijd en plaats
- Het BSN (Burgerservicenummer)
- Het soort identiteitsbewijs, documentnummer en eventueel een kenteken
- Financiële gegevens voor het betalen van een proces-verbaal of bij het maken van een betalingsregeling
Bij een staande houding verzamelen we alleen de persoonsgegevens van de verdachte. Bij een aanhouding en het opmaken van een proces-verbaal verzamelen we ook gegevens van slachtoffers, getuigen en andere betrokkenen.
Bewaartermijn
We bewaren politiegegevens volgens de regels van de Wet politiegegevens (Wpg). Politiegegevens die we verzamelen voor dagelijkse politietaken bewaren we maximaal 5 jaar na de eerste verwerking. Na deze periode worden de gegevens meestal vernietigd. We vernietigen ze niet als ze belangrijk zijn voor het cultureel erfgoed of historisch onderzoek. In dat geval brengen we de gegevens zo snel mogelijk over naar een archief (artikel 14, lid 4 Wpg).
Delen van persoonsgegevens
Alleen medewerkers die bevoegd zijn en de gegevens nodig hebben voor hun werk, kunnen politiegegevens inzien. We kunnen deze gegevens ook delen met de politie en buitengewoon opsporingsambtenaren van andere organisaties, maar alleen als dit nodig is voor hun werk. Voor de afhandeling van boetes geven we uw gegevens door aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Daarnaast kunnen we uw gegevens delen met opsporingsinstanties, zoals de politie, om strafbare feiten te voorkomen en op te sporen.
Uw rechten en het indienen van een verzoek
Onder de Wet politiegegevens (Wpg) zijn uw rechten anders dan onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). U heeft het recht om de persoonsgegevens die de gemeente onder de Wpg van u verwerkt:
- te bekijken;
- aan te vullen of te verbeteren;
- te laten vernietigen of af te schermen.
We kunnen niet altijd aan uw verzoek voldoen. We mogen uw verzoek afwijzen in de volgende gevallen:
- Om gerechtelijke onderzoeken of procedures niet te belemmeren;
- Om nadelige gevolgen te voorkomen voor de opsporing, het onderzoek en de vervolging van strafbare feiten, of voor de uitvoering van straffen;
- Voor de bescherming van de openbare veiligheid;
- Voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen;
- Voor de bescherming van de nationale veiligheid;
- Bij een kennelijk ongegrond of buitensporig verzoek, zoals bedoeld in artikel 24a, vierde lid, Wpg.
U kunt uw verzoek om inzage, rectificatie of vernietiging op 2 manieren indienen:
Schriftelijk
Gemeente RhedenPostbus 9110
6994 ZJ De Steeg
Vermeld op de envelop dat het om een Wpg-verzoek gaat. Na ontvangst van uw verzoek maken we een afspraak voor legitimatie in een van onze servicecentra.
Online
Vul het verzoekformulier in. Log in met DigiD om uw identiteit te bevestigen.
Uw identiteit moet worden vastgesteld om het verzoek te verwerken. Als het verzoek gaat over een minderjarige (jonger dan 16 jaar) of iemand die onder curatele staat, moet een wettelijke vertegenwoordiger het verzoek indienen en een machtiging meesturen. Ook als een advocaat het verzoek indient, moet er een machtiging worden bijgevoegd.
Klachten of vragen
We hebben een Functionaris Gegevensbescherming (FG). Deze persoon controleert of we voldoen aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens. Heeft u na het lezen van deze verklaring of in het algemeen vragen over hoe we uw politiegegevens verwerken? Neem dan contact met ons op via privacy@rheden.nl.
Ik wil een inbreuk in verband met persoonsgegevens melden (datalek)
Heeft u een klacht over de verwerking van uw politiegegevens? Neem dan contact op met de Functionaris Gegevensbescherming via fg@rheden.nl. Als er geen passende oplossing wordt gevonden, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit is de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens, inclusief politiegegevens. Meer informatie vindt u op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.