Privacyverklaring Wet goed verhuurderschap
Specifieke Privacyverklaring Wet goed verhuurderschap
Verwerking persoonsgegevens wet goed verhuurderschap
De gemeente verwerkt persoonsgegevens van melders en verhuurders. In deze privacyverklaring leest u wat dit voor u en uw gegevens betekent. De gemeente mag alleen persoonsgegevens verzamelen als daarvoor in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een grondslag is. Zoals het opvragen van persoonsgegevens om de taken uit de Wet goed verhuurderschap te kunnen uitvoeren. De gemeente verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:
- het controleren van de algemene regels uit de Wet goed verhuurderschap.
- het uitgeven en handhaven van verhuurvergunningen.
Welke gegevens worden er verwerkt
- Naam melder
- Adres melder
- Woonplaats melder
- Adres verhuurde woning
- Adressen waarvoor de verhuurvergunning geldt
- Huurprijs van de adressen waarvoor de verhuurdervergunning geldt
En:
- Naam verhuurder
- Adres verhuurder
- Woonplaats verhuurder
- BSN-verhuurder
- KVK of vestigingsnummer verhuurder
- Omschrijving van de melding
- Aan welke regel niet is voldaan
- Schriftelijke reacties en bezwaren (bedenkingen) verhuurder
Bewaren persoonsgegevens
De gemeente bewaart persoonsgegevens van melders en verhuurders niet langer dan 5 jaar. Gegevens van een afgewezen, buiten behandeling gesteld of afgebroken verzoek bewaart de gemeente 1 jaar.
Persoonsgegevens van een overtreder die op deze website komt te staan, bewaart de gemeente niet langer dan 4 jaar. Dit is volgens het Besluit goed verhuurderschap.
Gegevens delen
Soms worden persoonsgegevens gedeeld met andere organisaties of personen (derden). In dit geval kunnen persoonsgegevens gedeeld worden met de Huurcommissie. De gemeente deelt de persoonsgegevens alleen met derden als u daarvoor toestemming geeft. De gemeente maakt extra afspraken over de beveiliging van uw persoonsgegevens.
Algemene rechten
Als uw gegevens worden verwerkt, heeft u volgens de AVG een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan. Of aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om te bekijken welke gegevens van u worden verwerkt. Lees welke rechten u precies heeft in de algemene privacyverklaring
Beveiliging
De beveiliging van uw persoonsgegevens vinden wij erg belangrijk. Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Dit doen wij door maatregelen toe te passen overeenkomstig de geldende gemeentelijke beveiligingsnormen zoals beschreven in de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG) en ons informatiebeveiligingsbeleid. Waar nodig nemen wij aanvullende beveiligingsmaatregelen.
Contact
Als u vragen heeft over de privacyverklaring of uw privacyrechten kunt u contact opnemen met onze Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) via fg@rheden.nl. Ook helpen wij u graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. Komen we er samen toch niet uit? Dan heeft u het recht om op grond van de AVG een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.