Hoe werkt de gemeente Rheden

Hoofdorganisatiestructuur

De ambtelijke organisatie van de gemeente ondersteunt het gemeentebestuur. De hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Rheden bestaat uit de gemeentesecretaris en de volgende afdelingen:

  • Afdeling Bedrijfsvoering: verantwoordelijk voor bestuur en advies aan de directie, intern advies, vastgoedbeheer, facilitaire zaken, financiën, informatiemanagement en begeleiding van nieuwkomers.
  • Afdeling Samenleving: verantwoordelijk voor projecten in de samenleving, beleidsvorming, inkomensondersteuning, de Wet maatschappelijke ontwikkeling, werk en participatie, inburgering, jeugdzorg, financiële hulpverlening, klantcontactcentrum (KCC) en sport.
  • Afdeling Leefomgeving: verantwoordelijk voor ruimtelijke ontwikkeling, inrichting en beheer van de openbare ruimte, omgevingskwaliteit, openbare orde en veiligheid, omgevingsrecht en buurtbeheer.

Directieteam

Het directieteam bestaat uit de gemeentesecretaris, de directeur Bedrijfsvoering, afdelingsmanagers (zoals in het organogram) en de concerncontroller. De gemeentesecretaris is de voorzitter van het directieteam.

Organogram van de gemeente Rheden. Bovenaan staat de Gemeentesecretaris/algemeen directeur met Control daaronder. Links de afdeling Samenleving, in het midden de afdeling Leefomgeving, en rechts de afdeling Bedrijfsvoering. Onder Samenleving vallen o.a. Projectmanagement, Beleid, Inkomen, WMO, Werk en Participatie, en Jeugd. Onder Leefomgeving vallen o.a. Ruimtelijke Ontwikkeling, Inrichting Openbare Ruimte, en Buurtbeheer. Onder Bedrijfsvoering vallen o.a. Bestuur en Directieadvies, Financiƫn en Informatie, en Vastgoed.