Energietoeslag
Energietoeslag 2023 kan niet meer aangevraagd worden
De energietoeslag 2023 kon tot en met 31 mei aangevraagd worden. De digitale aanvraagstraat is nu gesloten: u kunt de energietoeslag niet meer aanvragen. Alle aanvragen die voor 1 juni ingediend zijn worden zo spoedig mogelijk afgehandeld.
Hoe lang duurt het voor ik bericht krijg/besluit krijg over mijn aanvraag?
U ontvangt uiterlijk binnen 8 weken bericht.
Wanneer krijg ik uitbetaald als mijn aanvraag positief wordt beoordeeld?
Als u de energietoeslag toegekend heeft gekregen, betalen wij deze uiterlijk binnen 6 weken aan u uit.
Wat gebeurt er als mijn aanvraag niet wordt toegekend?
Als u niet aan de voorwaarden voldoet, wordt aanvraag afgewezen. U krijgt daar bericht van ons over. Daarin staat ook hoe u bezwaar kunt maken tegen dit besluit.
Moet ik straks nog belasting betalen over deze toeslag?
De energietoeslag wordt onbelast verstrekt. Dat betekent dat de ontvangst ervan géén gevolgen heeft voor het recht op en de hoogte van de huurslag, de zorgtoeslag, de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget van de ontvanger(s), en ook niet voor de hoogte van de eigen (inkomensafhankelijke) bijdrage in de zorg. Ontvangt u een uitkering op grond van de Participatiewet? Dan is de energietoeslag ook uitgesloten bij de vaststelling van het vermogen.
Ik heb een vraag over mijn digitale aanvraag. Wie kan ik bellen?
Heeft u een vraag over uw aanvraag? U kunt contact opnemen met de klantenservice van Gezondverzekerd: bureau minimaregelingen. Zij handelen de aanvragen namens de gemeente af. Bureau Minimaregelingen is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur en tussen 13.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 033- 30 35 455. Houdt uw casenummer bij de hand als u belt. U vindt dit nummer in de ontvangstbevestiging die u per mail heeft ontvangen, na uw aanvraag.