Eerbetoon aan Rhedense Veteranen

Ter gelegenheid van de Nederlandse Veteranendag ontvangt burgemeester Carol van Eert vrijdagochtend 28 juni om 10.00 uur veteranen die in onze gemeente wonen. In verband met de nieuwbouw van het gemeentehuis vindt de bijeenkomst, net zoals vorig jaar, plaats op Landgoed Bronbeek aan de Velperweg 147 in Arnhem. Tijdens de bijeenkomst spreekt de burgemeester zijn waardering uit voor het werk van de Rhedense veteranen.

Het programma begint om 09.45 uur met koffie/thee en spekkoek. Daarna is er een officieel gedeelte en wordt er een groepsfoto gemaakt. Aansluitend is er een rondleiding in het museum. Tot slot is er een informeel samenzijn met als afsluiting een lunch.

Eerbetoon

De Veteranendag is een eerbetoon aan de Nederlandse veteranen –jong en oud, man en vrouw- die zich hebben ingezet in dienst van de vrede. De gemeente Rheden telt 252 veteranen. Zij zijn rechtstreeks betrokken geweest bij oorlogshandelingen of vredesmissies. Niet alleen in de Tweede Wereldoorlog, Korea en Indië maar ook in Libanon, Cambodja, het voormalig Joegoslavië, Irak of Afghanistan en Nieuw-Guinea.

Nederlandse Veteranendag

Nederland telt ongeveer 100.800 veteranen: van Tweede Wereldoorlog veteranen tot en met militairen die zijn ingezet bij de vredesmissies van nu. De Nederlandse Veteranendag is sinds 2005 jaarlijks rond de geboortedag van Z.K.H. Prins Bernhard der Nederlanden. In 2006 heeft de ministerraad besloten de Nederlandse Veteranendag tot nationaal evenement uit te roepen.

Alle bij het Nederlands Veteraneninstituut geregistreerde veteranen hebben een uitnodiging ontvangen van de gemeente.