Landelijk Noodfonds Energie

Huishoudens met een lager inkomen en een hoge energierekening kunnen vanaf april 2025 weer terecht bij het Landelijke Noodfonds Energie. Het Noodfonds ondersteunt mensen met een hoge energierekening. Ook inwoners die eerder niet in aanmerking kwamen, kunnen nu soms wel terecht. Het Noodfonds verrekent haar bijdrage direct met de energieleverancier.
Aanvragen kan vanaf 22 april

Voor wie is het Noodfonds Energie?

U kunt een check doen op de website van het Noodfonds om te kijken of u in aanmerking komt voor steun uit het Noodfonds. U kunt steun krijgen van het Noodfonds: 
•    U een bruto-inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum heeft. Dat gaat concreet om € 3.400 (alleenstaand) en € 4.740 (samenwonend). De bedragen zijn inclusief 8% vakantiegeld en exclusief toeslagen.
•    Uw huishouden heeft een energierekening voor gas, stroom, warmte, warm water, stadswarmte of een blokaansluiting op naam van een persoon uit het huishouden.
•    Uw energierekening (afhankelijk van het inkomen) hoger is dan 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen. Voor mensen tot 130% van het sociaal minimum hoger dan 8% van het gezamenlijk bruto-inkomen, of voor mensen tot 200% sociaal minimum hoger dan 10%. 

Wat vergoedt het Noodfonds?

Het Noodfonds betaalt de rest van de maandelijkse energierekening boven deze 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen van een huishouden. 
Hoe vraag ik het Noodfonds aan?
Het aanvragen van het Noodfonds doet u op de website van het Noodfonds. Dit is een landelijke regeling, aanvragen kan dus alleen direct via het Noodfonds. Ook familieleden, vrienden of hulpverleners kunnen daar via een machtiging de aanvraag voor iemand anders doen. U heeft bij de aanvraag nodig:
•    E-mailadres en telefoonnummer
•    Een DigiD-account met sms-controle (alle personen > 18 jaar met een inkomen, die deel uitmaken van het huishouden moeten in de buurt zijn voor de aanvraag. Zij moeten ook in kunnen loggen met hun eigen DigiD)
•    Energiecontract op naam van een persoon uit het huishouden (t.b.v. het klantnummer en het termijnbedrag)
•    Bankafschrift waaruit blijkt welk bedrag u de afgelopen maand betaalde aan de energieleverancier. 

Aanvraag doen

U ontvangt na uw aanvraag een ontvangsbevestiging per mail. Het Noodfonds streeft ernaar om inwoners binnen 1 maand te informeren.
Wie kan mij helpen met de aanvraag?
De vrijwilligers van Formulierenhulp van Humanitas helpen u graag. 

Vragen?

Bekijk de veelgestelde vragen op de website. U kunt ook bellen met de landelijke hulplijn van het Noodfonds van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur via 085 088 1111. Of mailen naar info@noodfondsenergie.nl