Plannen voor inclusieve buurten in Dieren en Velp

Het college van burgemeester en wethouders van Rheden heeft plannen om twee nieuwe buurten te realiseren in Dieren en Velp. In deze buurten is er ruimte voor ruim 200 huurwoningen en betaalbare koopwoningen.

De beoogde locaties voor deze buurten zijn het huidige terrein van houthandel Hupkes Wijma aan de Kanaalweg in Dieren en het ‘Gat van Gerritsen’ aan de Arnhemsestraatweg in Velp.

Kansen voor iedereen

De twee buurten worden divers en inclusief, met ruimte voor ruim 200 huurwoningen en betaalbare koopwoningen. Deze buurten voorzien in de groeiende behoefte aan betaalbare woningen voor gezinnen, starters en ouderen.

Er worden op deze manier nieuwe buurten gerealiseerd, die aansluiten bij de bestaande wijken Daalhuizen en Stenfert. Er komen ook 250 plekken voor vluchtelingen. In plaats van alle vluchtelingen in één gebouw op te vangen, gebruikt de gemeente een aantal (60-80) woningen verspreid over de twee nieuwe buurten. Dit draagt bij aan de integratie van de vluchtelingen, en biedt een goede omgeving voor opvang. De kosten voor de opvangplekken worden betaald door het rijk.

Participatie voor omwonenden

Als alles volgens plan verloopt, neemt de gemeenteraad op 24 september een besluit over het voorstel om de gronden aan te kopen om de nieuwe buurten te kunnen gaan realiseren. Na een positief besluit van de raad starten de planologische procedures waarbij omwonenden en belanghebbenden worden betrokken om te komen tot een mooie nieuwe buurt.