Vraag en antwoord Haveland
Bouwen
Vraag: Wanneer start de bouw?
Antwoord: We hebben van het Rijk een subsidie ontvangen van 1,56 miljoen om het bouwen van flexwoningen mogelijk te maken. Voorwaarde is dat we voor maart 2025 moeten bouwen. In september 2024 start de formele procedure. Als er geen bezwaren komen, is de planning om eind 2024 het plan vast te stellen. Dan starten we zo spoedig mogelijk met de bouw. Als er wel bezwaren binnenkomen, moeten we dat eerst behandelen. We vragen het Rijk dan om uitstel.
Vraag: Heien ze voordat ze de flexwoningen bouwen?
Antwoord: Nee. Het is ook een archeologisch gebied waar niet te diep in de grond mag worden gegraven. Daarnaast gaat het om tijdelijke woningen die we weer verplaatsen. Om deze reden komt er ook geen diepe fundering.
Vraag: Hoe ziet de bouw eruit aan de industriekant?
Antwoord: Dit wordt een aaneengesloten bebouwing, ter afscherming naar het industrieterrein met een open galerij. De woningen krijgen ramen, maar die kunnen aan die zijde niet open.
Vraag: Ligt er nog een ondergrondse LPG tank op het terrein?
Antwoord: Nee, het gaat hier om een bovengrondse opslagtank die ondergronds gebracht moet worden, omdat we flexwoningen gaan bouwen.
Vraag: Wat als er bezwaren worden ingediend? De woningnood is hoog in Rheden.
Antwoord: Bezwaren kunnen het plan vertragen. We hopen ook dat we snel kunnen bouwen, omdat de behoefte zo hoog is.
Vraag: Wat als het bouwen van flexwoningen niet doorgaat (bezwaren)?
Antwoord: Trits Vastgoed heeft een vergunning voor het bouwen van bedrijfsverzamelgebouwen. Deze vergunning trekken zij pas in, als zij een vergunning krijgen voor het bouwen van flexwoningen. Dus als de woningbouw niet doorgaat, komen er op het terrein bedrijfsverzamelgebouwen.
Vraag: Wat is het verschil tussen een ‘tijdelijke’ wijk voor 15 jaar en een definitieve wijk?
Antwoord: Er is gekozen voor een tijdelijke wijk, omdat de voorbereiding van de plannen voor het hele industrieterrein nog niet gereed zijn. Het verschil is dat er bij een tijdelijke wijk andere eisen worden gesteld aan de invulling met woningen en de openbare ruimte dan bij een definitieve wijk. In het nog te ontwikkelen Masterplan wordt de definitieve invulling van het gehele gebied, inclusief dit perceel, verder uitgewerkt. Inwoners worden hierbij betrokken.
Vraag: Hoe kunnen inwoners meepraten over het plan voor de bouw van flexwoningen?
Antwoord: Er ligt nu een concept plan. Ideeën en vragen nemen we mee in het definitieve plan, maar in hoofdlijnen blijft het plan zoals het nu is. De opmerkingen en vragen tijdens de informatieavond op 3 juli nemen we mee . Via de mail flexwoningen@rheden.nl kunt u vragen en opmerkingen doorgegeven.
Parkeren/Verkeer
Vraag: Hoeveel parkeerplekken komen er op het terrein?
Antwoord: Op basis van de parkeernorm komen er momenteel ongeveer 211 parkeerplaatsen. Dit voldoet ruim aan de gestelde normen. Dit aantal kan nog wijzigen als er nog wijzigingen komen op het plan bij de verdere uitwerking.
Vraag: Waar komen de parkeerplekken?
Antwoord: De wijk wordt verkeersluw. Dit betekent dat de parkeerplekken aan de buitenranden van de nieuwbouw komen.
Vraag: De Pinkelseweg is nu al best druk. Hoe houden jullie dit veilig?
Antwoord: Onze verkeersdeskundige gaat een plan maken. De verkeersveiligheid en het verkeer vanaf de nieuwbouw naar de omgeving nemen we hierin ook mee. Van belang is wel te vermelden dat er, door de eerdere plannen voor bedrijfsverzamelgebouwen, ook al sprake is van verkeersbewegingen. Dit past binnen de wet- en regelgeving.
Vraag: Komt er een weg naar de grindhuizen?
Antwoord: Nee geen weg, wel een wandelpad.
Vraag: De spoorwegovergang is dicht. Is dat een nadeel voor het plan?
Antwoord: Dit beperkt natuurlijk wel de mogelijkheden om de wijk te verlaten, maar de spoorwegovergang blijft dicht.
Vraag: De Dr. Langemeijerweg is nu al druk en wordt door de nieuwe kruising misschien nog drukker en gevaarlijker. Zijn er aanpassingen nodig om deze weg veiliger en aantrekkelijker te maken? Bijvoorbeeld door het plaatsen van bloembakken of andere obstakels op de weg plaatsen om hard rijden te voorkomen.
Antwoord: Deze mogelijkheden nemen we mee in de verdere planvorming. Hierbij kijken we wel of dit echt nodig is voor de plannen.
Vraag: Is het mogelijk de Veerweg (voor de Chinees) éénrichtingsverkeer te maken (van de Groenestraat richting de Havelandseweg)?
Antwoord: We nemen deze vraag mee in de verdere uitwerking. Op voorhand is wel de vraag of dit mogelijk is, omdat er ook andere zaken/belangen meewegen.
Vraag: Hoe realiseren jullie de toegang van de hulpdiensten?
Antwoord: Dit nemen we mee in de verdere uitwerking en heeft zeker onze aandacht.
Vraag: Hoe gaan jullie het bouwverkeer regelen?
Antwoord: We kijken nog naar de route voor bouwverkeer. We gaan uit van conceptbouw/industriële bouw, waarbij de woningen prefab (materialen worden in de fabriek gemaakt en ter plekke geplaatst) worden geleverd. Er is daardoor in een kortere, maar drukkere periode van bouwverkeer. Dit werken we nog verder uit en gaan we over communiceren.
Vraag: Kan er rekening worden gehouden met het verkeer door bijvoorbeeld meer wegen naar de huidige wijk?
Antwoord: We proberen zoveel als mogelijk uit te gaan van duurzame mobiliteit bij het ontwikkelen van de nieuwe wijk. Dus aandacht voor fiets en voetganger, waarbij het wel zo is dat er ook rekening wordt gehouden met de auto en ook de mogelijkheid om de wijk te verlaten.
Inrichting zoals onder andere groen/bestrating
Vraag: Wordt de nieuwe wijk groen?
Antwoord: Voor de nieuwbouw, maar ook voor de omgeving is veel aandacht voor een fijne leefbare omgeving. Er wordt groen aangeplant, maar bomen en dergelijke zijn natuurlijk niet direct groot. Daarom worden bijvoorbeeld ook de zijkanten van een appartementencomplex met groen beplant.
Vraag: Hoe gaat het met de algemene voorzieningen zoals gas, riolering en nutsbedrijven?
Antwoord: In de woonwijk wordt geen gas aangelegd, alleen stroom en water. In het inrichtingsplan staat straks waar de riolering en aansluiting nutsvoorzieningen een plek krijgen. In dit plan hebben we geen last van netcongestie (op piekmoment ‘file’ op het elektriciteitsnet), omdat er al een aansluiting aanwezig is vanuit het bestaande bedrijf. Deze aansluiting is voldoende om alle woningen op aan te sluiten.
Huren
Vraag: Waar kan ik me inschrijven voor een flexwoning?
Antwoord: De verhuur verloopt straks via Trits Vastgoed en wellicht de sociale huur via Vivare. Totdat hier meer duidelijkheid over is, kunnen geïnteresseerden mailen naar: flexwoningen@rheden.nl
Vraag: Voor wie zijn de flexwoningen?
Antwoord: 30 procent is sociale huurwoningen: 10 procent statushouders, 10 procent spoedzoekers (bijvoorbeeld mensen die snel een woning zoeken door een scheiding) en 10 procent starters. De overige 70 procent worden huurwoningen in de wat hogere prijsklasse of studio’s in een goedkope prijsklasse.
Vraag: Komen er ook asielzoekers in de woningen?
Antwoord: Nee, er komen geen asielzoekers in de flexwoningen. Wel statushouders.
Vraag: Is de verwachting dat er veel wisselingen komen in de bewoners van de flexwoningen?
Antwoord: Vanwege het concept flexwoningen kunnen er meer wisselingen zijn, vooral vanuit spoedzoekers of statushouders. Door de kwaliteit van de woningen en omgeving is wel de verwachting dat mensen voor langere tijd blijven wonen. Zeker ook omdat spoedzoekers en statushouders slechts 20 % van de bewoners zijn. Er wordt wel verwacht dat er binding ontstaat met de wijk.
Vraag: De woningnood is heel hoog. Krijgen Rhedenaren voorrang op het wonen in de flexwoningen? En ook jongeren eerst (op volgorde van leeftijd, de oudsten al eerste).
Antwoord: Momenteel zijn we in overleg met Trits Vastgoed om te kijken welke afspraken we hierover kunnen maken. Vanuit het woonbeleid kan 50% van de sociale huurwoningen voor inwoners uit onze gemeente bestemd worden. We willen het liefst dat er nog meer woningen worden toegewezen aan Rhedenaren en ook voorrang aan de jeugd wordt gegeven (lokale woonbehoefte). Eigenaar Trits Vastgoed gaat nog bepalen hoe ze dit gaan verdelen.
Vraag: Is er een puntensysteem om voor een flexwoning in aanmerking te komen?
Antwoord: Nee.
Vraag: Wat gebeurt er als er veel te veel interesse is voor de flexwoningen?
Antwoord: Dat is nog niet bekend.
Vraag: Wat zijn de huurprijzen?
Antwoord: Een indicatie is voor een studio van 30 m2 rond de 540 euro en een 2-kamerappartement van 40 m2 rond de 680 euro. In ieder geval ver onder de huurgrens voor huurtoeslag (880 euro). De verwachting is dat de woningen in de wat hogere prijsklasse (met tuin en berging) rond de 1.200 euro gaan kosten. Dit moeten we nog verder uitwerken en is ook afhankelijk van het overleg dat Trits Vastgoed heeft met Vivare.
Vraag: Kan er een aparte informatieavond komen voor woningzoekenden?
Antwoord: We overleggen dit met Trits Vastgoed die de woningen gaat bouwen en verhuren. En communiceren hier nog over.
Overig
Vraag: Zijn er voldoende voorzieningen in Rheden voor de nieuwe bewoners van de flexwoningen?
Antwoord: Door de woningbouw wil Rheden juist graag de voorzieningen zoals zorg, winkels op peil houden.
Toekomst
Vraag: Hoe ziet de 2e fase van de bouw eruit?
Antwoord: Dit bouwterrein ligt in de buurt van het spoor. Dit betekent dat er bijvoorbeeld op de begane grond commerciële ruimten komen zoals bijvoorbeeld een huisartsenpraktijk en dat op de etages appartementen worden gebouwd.
Vraag: Hoe hoog wordt de 2e fase van de bouw? Als er hoger dan drie verdiepingen wordt gebouwd tast dat de privacy aan de rand van Grinthuizen aan
Antwoord: Het is nog niet duidelijk hoe de ontwikkeling van fase 2 er uit gaat zien. Bij de planvorming van fase 2 worden de bewoners betrokken.
Vraag: Blijft Haveland ook voor een groot deel industrieterrein?
Antwoord: De bedoeling is dat er een combinatie komt van wonen en werken. Dit betekent ook dat er overleg is met de huidige bedrijven om te kijken wat mogelijk is. En of bijvoorbeeld een bedrijf verplaatst kan worden.
Vraag: Waarom is gekozen voor de termijn van 15 jaar en niet voor bijvoorbeeld 5 jaar? Vanaf 2030 is het Masterplan in werking en kan volgens dat Masterplan woningbouw worden ontwikkeld.
Antwoord: Er zijn twee redenen: De eerste reden is dat een betaalbaar plan moet zijn. Als het maar een bouw is voor 5 jaar kunnen de investeringen in het gebied niet terugverdiend worden. De tweede reden is dat de plannen voor heel Haveland nog in een beginstadium zijn. De gemeente weet nu nog niet of de hele verandering van het industrieterrein gaat lukken. De uitplaatsing van bedrijven en alle zaken die daarmee samenhangen kosten veel tijd. De gemeente wil wel graag in 2030 zover zijn, maar dat is nog niet zeker.