Vraag en antwoord Masterplan Haveland
Op 2 oktober 2024 was er in Café zaal Ons Huis een bijeenkomst over het Masterplan Haveland. Hier gaven we een update over de plannen en konden mensen hun ideeën delen. Wie er niet bij kon zijn, kon tot 18 oktober 2024 online reageren via meedenkeninrheden.nl.
Hieronder is per thema de ontvangen input met reacties van weergegeven. Veelgestelde vragen zijn soms samengevat. Deze input wordt meegenomen in de verdere uitwerking van het masterplan.
- Verkeer en bereikbaarheid
- Duurzaamheid en gezondheid
- Leefomgeving
- Stoere wijk
- Wonen en werken
- Algemeen
Verkeer en bereikbaarheid
- Zorg voor goede routes naar het centrum/voorzieningen. Ook in oost-west richting.
We delen deze ambitie; in het masterplan komen deze routes ook terug. - Zorg dat deze wegen goed geprofileerd zijn voor het beoogde verkeer dat erover moet rijden. Hier zijn nu zorgen over bij bijvoorbeeld de Veerweg, Pinkelseweg en Kerkstraat.
Het masterplan is nog geen inrichtingsplan (concrete uitwerking van de straten), maar we zullen hier aandacht aan besteden en nemen een voorbeeldprofiel op in het masterplan voor de belangrijkste straten. - Haveland ligt in een driehoek en klem tussen de spoorlijn en wegen zoals de Dr. Langemeijerweg, Havelandseweg, Veerweg en Laakweg. Dat gaat qua verkeersafwikkeling knellen bij een toekomstige toename van woningen en bedrijfsvestigingen. Een en ander legt een grote druk op de verkeersbewegingen naar- en van het dorp en de nieuwe wijk Haveland.
De belasting op de wegen bij een ontwikkeling van Haveland wordt verder onderzocht. - Met de auto is het moeilijk Rheden uit te komen. Of de snelweg of de Haveland overgang.
Klopt, er is een beperkt aantal ontsluitingsroutes voor auto’s. Er wordt niet gekeken naar het openstellen van de fietsovergangen voor autoverkeer. Voor langzaam verkeer zijn meer ontsluitingsmogelijkheden. - Hoe wordt de jachthaven verkeerskundig aangesloten op het dorp?
De jachthaven blijft bereikbaar via de Schaarweg. - Kijk naar goede aansluitingen met het openbaar vervoer.
Klopt, er zijn aanvullende verbindingen naar het station voorzien. Uitbreiding van OV verbindingen worden onderzocht. - Mogelijk Veerweg éénrichting verkeer?
Op voorhand willen we niet in beperkingen denken. Bij uitwerking (inrichtingsplan) wordt dit verder uitgewerkt. - Ontsluiting van de wijk ook via (onder)doorgangen van het spoor zodat de buurt ook via deze kant ontsloten kan worden.
De bestaande overgangen met het spoor blijven behouden. - Behoud van het fiets-spoor overgang op de Schaarweg. Mogelijkheid tot een groen verbinding.
Deze blijft inderdaad behouden. We zien deze overgang als onderdeel van een belangrijke fiets- en wandelroute. - Zorg voor een goede en korte verkeersontwikkeling ook richting de A348, mogelijk direct vanuit de wijk naar de parkeerplaats die nu aan de A348 gelegen is.
Er wordt geen aansluiting gezocht met de parkeerplaats. Deze is niet geschikt als op- en afrit. - Zorg over laadmogelijkheden elektrische auto’s, mensen willen deze op eigen oprit parkeren vanwege zonnepanelen.
De ambitie voor laadmogelijkheden wordt opgenomen in het masterplan. - Woonadressen aan de Steegse Haven (de woonarken) moeten met de auto bereikbaar blijven voor bewoners, dienstverleners en nooddiensten net als voor de jachthaven.
Deze adressen blijven ook in de toekomst bereikbaar met de auto. - Het beperken van autogebruik lijkt "wishfull thinking" en misschien een utopie. Dat gaat misschien bij enkele bewoners op. Maar niet bij een toename van bijv. 1.000 of 2.000 nieuwe bewoners. Bewoners willen mobiel zijn en een auto (of meerdere bij tweeverdieners) bezitten. Bevordering openbaar vervoer is mooi, maar dan moet het openbaar vervoer wel beter geregeld worden dan nu het geval is (bereikbaarheid en betrouwbaarheid). Dat zijn externe factoren /partijen die je stedebouwkundig niet kunt afdwingen.
Het klopt dat dit externe factoren zijn die je stedenbouwkundig niet kunt afdwingen, maar je kan wel de randvoorwaarden creëren (parkeren op afstand, deelmobiliteit, goede routes van en naar OV en voor fietsers en voetgangers, lokaal aanbod van werkgelegenheid en voorzieningen). Dat is wat we in het masterplan willen doen. - Waar komt toch dat rare idee vandaan dat de auto niet bij je huis zou moeten staan. We zitten hier niet in de Randstad. De charme van een dorp is dat dat juist wel kan. Wie wil nu 's avonds in het donker naar zo'n vervelende parkeergarage lopen. Niemand toch?
De auto op afstand levert extra leefkwaliteit op in de directe omgeving. De straat hoeft dan niet voor het stallen van en het verplaatsen met de auto te worden ingericht - Ga in gesprek met wetenschapper Marco te Brömmelstroet, hij heeft heel interessante bevindingen en zienswijzen op de ontwikkeling van het verkeer.
Dank voor de tip. Er is in het verleden als contact geweest met deze wetenschapper. - De Noordtak van de Betuwelijn is nog altijd niet van de baan en kan dwars door Rheden gaan. Lijkt mij een aandachtspunt.
Dit is inderdaad een aandachtspunt. - Bocht dr. Langemeierweg Groenestraat spoorweg overgang is niet geschikt.
De mogelijkheden en knelpunten ten aanzien van de ontsluiting worden onderzocht. Daar wordt ook de door u genoemde bocht in meegenomen.
Duurzaamheid en gezondheid
- Hou er rekening mee dat de hoge rechte gevels van de (oude) fabriekshallen als akoestische spiegels werken. Veel trein, snelweg en festival terrein Rhederlaag komt daardoor sterk door.
Geluidseffecten zullen bij een verdere uitwerking nader worden onderzocht. Dit is nog niet direct een onderzoeksopgave voor het masterplan - "Energietransitie en mobiliteit komen bij elkaar in Haveland" Wat wordt hiermee bedoeld? Dat is onduidelijk.
Elektrificatie van het autoverkeer + minder gebruik van de auto ten faveure van duurzamere vervoersmiddelen. - Wat wordt er bedoeld met "Haveland wordt een warmteleverende wijk"?
De wijk levert als geheel meer energie op dan dat het verbruikt. Hierin nemen we niet de mobiliteit mee. Het gaat over het gehele jaar. Het mooiste zou zijn als de wijk volledig zelfvoorzienend kan zijn maar dat is vaak niet mogelijk. Waar na toe willen werken is naar collectieve systemen (Warmte/Koude net) - Het karakter van de natuur sterk op de voorgrond hebben, dan hebben we projecten nodig die dat ook uitstralen. Volgens mij gaat dit al de goede kant op, maar ik zou jullie mee willen geven het boek `Het recht van de sterkste' van Thalia Verkade te lezen en mee te nemen in de ontwikkeling van de plannen.
Dank voor de tip! - Warmte opslag bij woonclusters.
Het zal goed zijn om dit te realiseren. Het mooiste zou zijn dat we in de zomer de warmte opwekken en opslaan en vervolgens gebruiken in de winter. Mogelijkheden hiervoor moeten onderzocht worden. - Impact IJssellijn investeren op veiligheid/geluid?
Dat kan een mogelijke vervolgstudie zijn. - Onderzoek ook mogelijkheid Warmte/koude buffers onder de grond!
Goede tip. We nemen dit mee bij uitwerking. - "In Haveland worden negatieve milieueffecten zo veel mogelijk beperkt. Uitgangspunt daarbij is dat wordt voorkomen dat milieu een probleem is bij de ontwikkeling van Haveland". Dit is toch geregeld in wet- en regelgeving? Waarom specifiek benoemen hier?
Bij menging van wonen en werken is dit een opgave binnen het gebied; er moet actief op gestuurd worden bij de volgende ontwerpfasen. - "In Haveland wordt circulair gebouwd/ontwikkeld (biobased/circulair)". Van die betonnen spoorbielzen is best iets leuks te bouwen.
Goede suggestie. - Houd rekening met bodemverontreiniging. In het verleden is gewaarschuwd voor verontreiniging via het grondwater dat langzaam bewoners van Rheden kwam.
De bodemverontreiniging is nog niet in beeld gebracht. Wij delen de zorg dat hier opgaven uit naar voren gaan komen.
Leefomgeving
- Zien graag maatschappelijke voorzieningen (bijvoorbeeld voor gezondheidszorg, school en sport) in het plan opgenomen.
Er wordt onderzocht waar in het dorp behoefte aan noodzaak voor is. - Denk ook aan voldoende speelmogelijkheden.
Goed punt, we nemen het op in het masterplan - Harmonie en mix van de diverse gebruiksgroepen gewenst.
Goed punt, we nemen het op in het masterplan - Betrek gebied tussen snelweg en haven bij de ontwikkeling. Bijvoorbeeld voor recreatie of natuurontwikkeling.
Wij delen deze wens vanuit de planontwikkeling; in de schets is een extra onderdoorgang onder de snelweg voorgesteld om dit gebied meer toegankelijk te maken. Daarnaast is het doortrekken van dorpspark De Laak ook een mogelijkheid waar we naar kijken. - Behoud bestaand groen en rust.
Nemen we mee in de uitwerking van het masterplan. - Zorg ervoor dat water goed naar de IJssel geleid kan worden.
Goed punt, we nemen dit op in het masterplan - Meer recreatie, goede fietspaden en routes gewenst.
Het masterplan zal hierin voorzien. - Door de jachtvereniging aan de kant van Meteoor te maken gaat dit ten koste van ons woongenot en privacy in het vaarseizoen. Meer overlast van boten die nu al regelmatig is.
Met de ontwikkeling van Haveland gaan er zaken veranderen. Er zal een ander soort reuring komen in het gebied en op en aan het water. - Mensen wonen nu aan doodlopende straat met rust, komt veel reuring. Snappen niet waarom dit nodig is.
Dit nodig is om in de woningbehoefte te kunnen voorzien. Met de ontwikkeling van Haveland zal de woonomgeving van de huidige woningen binnen het plangebied veranderen. Er zal een ander soort reuring komen en mogelijk zullen functies van straten gaan veranderen.
Stoere wijk
- Duplex woningen aan de Havelandseweg kunnen blijven bestaan.
Het masterplan gaat in principe zoveel mogelijk uit van het behoud van deze woningen. Bij de uitwerking in een stedenbouwkundig plan gaan we onderzoeken op welke manier we deze woningen in kunnen passen. - Zorg ervoor dat de nieuwbouw ook aangesloten blijft bij het dorp en niet een opzichzelfstaande plek wordt. Op huidige tekening lijkt het nu wel een op zichzelf staande plek te worden.
Het gebied wordt door nieuwe routes meer verweven met het dorp. Ook in de nieuwe bebouwing wordt aansluiting gezocht bij het bestaande dorp door o.a. het voortzetten van lintbebouwing langs de bestaande wegen. - Waarom is er gekozen voor hoogbouw?
Om woningen te kunnen bouwen voor de woningbehoefte en op die manier meer ruimte over te laten voor groen. - Voorgestelde aantal hoogte accenten is met 6 tot 8 te veel.
Dank voor uw mening, we nemen dit mee in de overweging. - Ga voor maximale hoogte van 5 meter.
Dit is niet realistisch. Dit is bebouwing met maximaal 2 lagen. Indien bedoeld is 5 lagen, zie dan antwoord op vraag hierboven. - Kijk ook graag om meer onder de grond te doen. Parkeergarages bijvoorbeeld.
Indien er zich een kans voor gaat doen om parkeren ondergronds te maken (bij nieuwe te bouwen) zullen we hier zeker naar kijken. - Havelandseweg is architectonisch beschermd.
Deze weg is niet architectonisch beschermd, noch is de bebouwing monumentaal. - Zet in op een aaneengesloten smalle kantoor/werk strook (niet te groot gebied) langs het spoor als geluidscherm, daarachter de woningen met voldoende parkeerruimte.
Bedankt voor de suggestie. - Hebben moeite met het doortrekken van de Veerweg naar de Schaarweg. Wonen nu in een rustige straat. Als dit doorgaat dan veranderd het profiel van de straat en het gebruik ervan volledig. Zijn hier tegenstander van.
Zoals het nu in de schets is opgenomen zal de Veerweg als een mogelijke verbinding worden tussen de Veerweg/Havelandsweg en de Dorpstraat/schaarweg. Het is nog niet bekend of dit voor elk vervoer is. Hoe een en ander er uit gaat zien zal in een stedenbouwkundig plan te zijner tijd verder uitgewerkt worden.
Wonen en werken
- 1000 woningen is te veel!
1000 woningen is nog niet vastgelegd. Er wordt bezien hoeveel woningen er te maken zijn in het plangebied. Wens is wel om hier veel woningen toe te voegen als dat mogelijk is, om zo iets te doen aan het woningtekort. - Woningen voor bewoners van het dorp Rheden.
Die ambitie is er zeker. Voor de sociale huurwoningen is er nu een mogelijkheid om 50% van de nieuwe woningen toe te wijzen aan inwoners uit de gemeente. - Graag ook woningen voor senioren / gehandicapten.
De insteek is om de woningen levensloopgeschikt te maken. Dan zijn ze geschikt voor de veel doelgroepen. Levensloopgeschikt is rollatorgeschikt niet direct rolstoelgeschikt. Wel geschikt voor de meeste doelgroepen. - Graag een gemêleerde wijk, jong en oud culturen.
We delen deze ambitie. - Gelieve geen asielzoekers in deze nieuwe wijk een plek geven.
Dit kunnen en willen we niet uitsluiten. - Inwoners van Rheden voorrang geven.
Er wordt ingezet op een voorrangsregeling voor de sociale woningbouw in Haveland. Zie ook vraag 2 hierboven. - Uitbreiding van de Steegse haven in combinatie met mogelijkheden voor camperplekken, kleinschalige overnachtingsvoorzieningen (hotels, B&B)Haven verleggen naar overkant?
Dat is een interessante gedachte, maar het lijkt ons niet passend. Je krijgt dan namelijk minder relatie met het dorp. Daarnaast is deze zijde ecologisch waardevol en is zij een mooie groene buffer naar de snelweg. Ook biedt deze zone minder ruimte voor ontwikkeling in verband met fijnstof en geluidsoverlast van de snelweg. Het groen houden van deze zone biedt ons daarnaast de mogelijkheid om het Dorpspark “De Laak” verder door te laten lopen. - Zet in op recreatieve voorzieningen in het gebied.
Dat is de ambitie. - Is de oude steenfabriek de Groot een optie voor de Meteoor?
Dank voor het meedenken. Ruimtelijk gezien is deze genoemde locatie geen optie voor de vestiging van Meteoor. Past niet in het ruimtelijk beleid en regels. - Geen aantrekkelijke plek (meer) is om je te vestigen. Ik denk dat je met een nieuwe ruimte die een frisse, creatieve, stoere sfeer ademt nieuwe ondernemers kunt trekken.
Dat denken en hopen wij ook. - Maak ruimte voor een klein koffiezaakje/café'tje/eettentje, kledingreparatie/ontwerp, een klein supermarktje, een speciaalzaakje, een kunstenaar, of iemand die watersportspullen verkoopt of iets opzet voor toeristen, een boekenwinkeltje. Rheden is een mooi, klein en rustig dorp (dat waardeer ik er ook zo aan) maar ik mis soms.
Goede suggesties, we laten in de plannen ruimte voor nieuwe voorzieningen die aansluiten op de bestaande voorzieningen in Rheden.
Algemeen
- Heb ook aandacht voor huidige bewoners die om of in het gebied wonen.
We nemen dit mee in het masterplan. - Eimers Logistiek bestaat niet en moet Herman Jansen en zonen zijn.
Dank voor het scherpe oog. Is aangepast. - Zorgen over de uitvoerbaarheid financieel.
De ontwikkeling is uitdagend. Het Masterplan is een stip op de horizon waar we naar toe willen werken met bewoners, eigenaren, bestuurders en ondernemers.